Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: återbruk-och-skapande
Läst 6413 ggr
VildaVittra
0

Inspiration återbruk

Har du gjort något i återbruksmaterial? Vad är det för något?

Är det något material du har men inte vet vad du ska göra med det? Lägg in en fråga här, så kan du få hjälp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marinas Mix
0

Ett tips, som jag skrev i balkongodlingstråden
Långpannor är perfekta som fat under stora krukor. Man kan hitta sådana på loppis.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
0

Plastburkar, som innehållit lingonsylt, är lagom stora som krukor. Det är bara till att borra hål i botten. Många andra förpackningar kan användas på samma sätt. Locken passar då oftast som fat.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

tlover
1

oj det känns som om det mesta används två gånger minst, allt från krossat porslin längst ner i krukor till att höet/gräsat som kaninerna inte äter blir marktäckning i odlingarna.

däremot är det få grejer som blir söta som man läger upp på nätet för att visa upp, jag är inte duktig på sånt utan gör helldre praktiska saker av sakerna.

l'm back

[Tassy]
0

Olika kartonger och plastpåsar samt diverse byttor har blivit odlingskrukor.

Afturelding
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det mest textilier som återanvänds. Jag har ett flertal klänningar som är sydda av lakan, och att jag återbrukar tyg till korsetter är mer av en regel än undantag. Det är så pass små mönsterdelar att de är perfekta att sy av tygrester! Även underkläder går under samma regel. Även garn återbrukas såklart.

Detta är en kort korsett som är sydd av två par stövlar, även snörningen är återbruk i form av skosnören, både fram och bak.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Zureel
0

Jag brukar alltid klippa av de små satinbanden som finns i många toppar de är på 1-2 dm undrar om nån har nån ide vad man kan göra av dem.

Afturelding
0

#6 Du kanske skulle kunna fläta/väva ihop dem till något? Är du sykunnig så tror jag att de skulle göra sig bra vävda som ett framstycke på en väska eller något dylikt :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pistenbully
0

#6 samma här. Klipper av och sparar men hittar inget användningsområde.

Bruden-Mbuti
0

#6 och #8 jag har också sparat de banden.

har sytt ihop dom till en lång rad. sedan stickat eller virkar små mattor ,typ badrummsmattor.

även bordstabletter har det blivit och löpare.

ibland använder jag banden till dekor på blombuketter.

även till scabocking funkarsmå band.

har även vävt på bandvävstolen med korta bandbitar. lät ändarna få stå ut. blev en häftig effekt med olika band som stack fram. ungefär som rya

VildaVittra
3

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pistenbully
0

Åh, tack för tipsen :-D

Timmorn
0

#5 O_O GÖR EN TILL MIG!! Så fin den blev! Jag är totalt värdelös på att sy. haha Men hmm påslakan, jag brukar nog inte välja samma sorter som jag vill ha på mig som jag vill sova i även fast det låter lite löjligt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Timmorn
2

Här är ett tips om att göra om pallkragar till utemöbler :) http://goodshomedesign.com/wood-pallets-decoration-functionality/

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[RMSLiners]
2

Symaskinen arbetar ofta duktigt här hemma. Bla har jag sytt en hundbädd till hundens bilbur av ett påslakan och en fleece filt. Sytt en annan hundbädd av "leftovers". Ska sy kattbäddar av tyger jag har hemma som jag inte vet vad jag annars ska göra med. Syr leksaker till vår dotter av tyger som blir över. 

Så tyger går aldrig till spillo här hemma. ;)

Även vaddering tas till vara på. har vi kuddar som skall slängar så river jag upp dem och snor vadden. har just nu en hel soppsäck med vadd här hemma som räcker till lite projekt.

Åsa S
1

Gamla spetsgardiner kan bli utmärkta kålnät ute i grönsaksodlingen

SE*BeautifulStars
2

Tänkta prova mig på att göra en sådan här fin godishållare 🙂

http://tesatipsar.blogspot.se/2012/11/godishallare.html

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Lorita
2

Just nu slår jag sönder en hel del glas 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Halvdansken
0

#18. Snyggt! Hur gör du efter det att du slagit sönder glaset?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lorita
2

jag har målat mellan två lager glas (fönster i #18) med en färg som ger blå bubblor och sen bränner jag den i en ugn till drygt ca 830 med lite olika kurvor.

Här är en blid på gamla flaskor som är bränt i olika färger och inte lika varmt och då blir det som olika lager

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

monstermash
0

Finns det något vettigt man kan göra med gamla pumptvålsförpackningar i plast egentligen? Förutom att fylla på med ny tvål givetvis. Även andra förpackningar som typ balsam/schampoo och badskumsförpackningar, finns det något vettigt att göra med dem?

Zureel
0

#21 jag har sett exempel på hur man kan skära/klippa upp förpackningarna till små korgar.

Emo
0

#22 hur många små korgar behöver man?😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

monstermash
0

#22 - Smart, tack! Dock använder vi redan glasburkar till det, så vi har inget att lägga i små korgar. 😮