Grilla klimatsmart!
Vad har du för några tips på antingen klimatsmarta rätter eller på hur man gör själva glödbädden så klimatsmart som det bara går? Kan man möjligen baka ett bröd i en gjutjärnkastrull på efterglöden för att utnyttja förbränningen till max?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi kommer att bygga en vedeldad grill när vi har tid (om sisådär 20-30 år altså med tanke på vad som finns att göra på gården) så då blir det ju miljövänligt.
Men miljövänlig mat skulle väl vara kanin. Min mamma grillade kanin då hon testade att ha kanin till kött och hon sa att det var gott. sen kan man ju antingen ha en potatissallad till eller kanske grilla förvälld färskpotatis (har aldrig testat det senare däremot) annars så går det ju alltid att grilla vegetariskt, jag har till och med grillat kikärtsspett och det funkar super.
l'm back
Grillar inte så ofta, men när jag gör det använder jag ved från nödvändig röjning av egen mark. Det borde rimligen vara miljövänligare än köpt grillkol? Lock över grillen för att jämnare värme och för det meste för lite ved så man blir halvvägs galen på att försöka peta in köttbitarna över den lilla heta bit som blir kvar. Fast det sista är nog mer handhavandefel än försök till miljövänlighet ☺️.
#2 ved räknas som koldioxidneutralt eftersom man planterar nya träd och dom tar upp koldioxid. Däremot vet jag inte var grillkål ligger men det har ju fraktats hit och dit och procceserats så i mina ögon är det inte lika "rent" bränsle som ved.
l'm back
#3: Plantera behövs knappast, det växer av bara *** alldeles spontant 😃.
#4 jo här med men om det inte skulle växa nått nytt träd i det trädets ställe (tex skövlingen av Amazonas) så skulle det inte vara koldioxidneutralt.
l'm back
kottar går bra att grilla på.
Egen grillkol går att göra av björkved i en tunna där man stryper luft tillförseln.